Siden 2010 har IREKS konsekvent fokuseret på energibesparende mål, samt på planlægning og evaluering af energitiltag. I 15 år, fra 2010 til 2024, var det vores mål at implementere optimeringer, der udgjorde 15 % af den totale energikonsumption sammenlignet med et basisår med gennemsnitlig udnyttelse af produktionskapaciteten.
Målsætningen om “15 % på 15 år” blev faktisk overgået i rapporteringsperioden, således at der ved udgangen af 2024 var opnået forbedring i energieffektivitet på 17,2. Vi har implementeret 204 tiltag siden 2010. Sammenlignet med 2009 sparer IREKS 28,1 millioner kWh eller 6.700 tons drivhusgasudledning per år. Reduktionen modsvarer det årlige forbrug for 1.700 husstande.
Besparelserne, der er opnået i de seneste tre år, er i høj grad resultatet af procesoptimeringer og omfattende justeringer i området for styrings- og reguleringsteknik, hvilket var forbundet med betydelige investeringer. Samlet set afspejler energibesparelserne succesen ved en holistisk strategi, der indbefatter både tekniske og organisatoriske tiltag, og som videreudvikles kontinuerligt.
Kumulative energitiltag – andel af totalt energiforbrug
I betragtning af, at den målsætning, vi har haft indtil nu, ikke kun er blevet opnået, men at den også er blevet overgået, er vi optimistiske omkring vores næste målsætning: ”20% på 20 år”! Læs mere om den nye målsætning her (engelsk).
Energibesparelser som resultat af målrettede optimeringsstrategier
Vores energiledelsesteam på 11 personer spiller en koordinerende og støttende rolle i virksomhedens miljø- og energiansvarlighedssystem. Målet er, at de energi-relevante processer i virksomheden skal kortlægges, evalueres, og styres med henblik på kontinuerlig forbedring. Betydningen af disse opgavers kommer direkte til udtryk i de opnåede besparelser samt i forbedringen af vores energieffektivitet.